PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DLA GRUPY III
7-9.10.2020
Temat: JESIENNE ZBIORY - PRZYGOTOWANIE LUDZI DO ZIMY
Ewa Sobieraj
1. Zabawy i ćwiczenia ruchowe:
- Zbieramy jabłka - dziecko stoi w rozkroku i wykonuje skłon w przód na wyprostowanych nogach - podnosi jabłko leżące na trawie. Następnie wspina się na palce i sięga jak najwyżej po jabłka rosnące na drzewie. Ćwiczenie powtarzamy naprzemiennie kilka razy.
- Dotknij jabłko - ćwiczenie nóg - w leżeniu tyłem dziecko przenosi złączone nogi za głowę, starając się dotknąć palcami stóp jabłko leżące za głową.
- Chwyć jabłko - ćwiczenia stóp - dziecko siedzi dotykając się stopami, między którymi umieszczone jest jabłko. Podpierając się z tyłu rękami na hasło unoszą do góry jabłko.
- Taniec liści - improwizacja taneczna przy muzyce - dziecko trzyma liście za ogonki i porusza się w rytmie dowolnego utworu klasycznego, wprawiając liście w ruch.
2. Zabawy tematyczne:
- Słuchanie wiersza "W spiżarni". Rozmowa inspirowana treścią wiersza i własnymi doświadczeniami dziecka: - Dlaczego ludzie przygotowują zapasy na zimę ? - Co można przygotować z owoców i warzyw; jakie przetwory?
W spiżarni W spiżarni na półkach Są główki kapusty, zapasów bez liku. ogórki kiszone. Są dżemy, kompoty, A gdy przyjdzie zima, zloty miód w słoiku. tęgi mróz na dworze, I cebula w wiankach. zapachnie nam latem, i grzyby suszone. gdy słoik otworzę.
- Wirujące liście - ćwiczenia oddechowe
Dziecko dmucha na zawieszony na nitce listek lub podrzuca go do góry. Stara się utrzymać go jak najdłużej w powietrzu, dmuchając na niego.
- Kosz pełen owoców - zabawa matematyczna - przeliczanie owoców i warzyw, dokładanie i odejmowanie. Wykorzystanie prawdziwych owoców lub szablonów z "Owocowych rytmów".
- Owocowe rytmy - zabawa matematyczna. Układanie rytmów owocowych wyciętych z papieru (załącznik) lub wykorzystując prawdziwe owoce według instrukcji rodzica:
- Ułóż pod spodem tak samo:
jabłko, gruszka, jabłko, gruszka, jabłko, gruszka, jabłko, gruszka,
śliwka, jabłko, jabłko, śliwka, jabłko, jabłko, śliwka, jabłko, jabłko, śliwka, jabłko, jabłko,
-Ułóż dalej tak samo:
gruszka, śliwka, gruszka, śliwka, gruszka...
jabłko, śliwka, śliwka, jabłko, śliwka, śliwka, jabłko...
- Czego tu brakuje?
jabłko, gruszka, śliwka. jabłko, ..., śliwka, jabłko, gruszka, śliwka,
jabłko, gruszka, gruszka, jabłko, ..., gruszka, jabłko, gruszka, gruszka,
- Owocowe rytmy - karta pracy - praca na poziomach (załączniki)
* 4- latki - powtarzają rytm i kontynuują go kolorując odpowiednią kredką,
*5- latki - powtarzają rytm i kontynuują go rysując odpowiednie owoce,
- Słuchanie piosenki na YouTobe "Niosły dzieci z sadu". Wysłuchaj piosenki i spróbuj odpowiedzieć na pytanie do czego można wykorzystać jabłka? Jakie przetwory można z nich zrobić? Może nauczysz się piosenki na pamięć?
- Eksperymentuj razem z dzieckiem!
ZABAWA BADAWCZA
Poznaj owoce i warzywa po smaku i po kształcie.
Dziecko z zawiązanymi oczami dotyka różnych owoców i warzyw i po kształcie odgaduje ich nazwy. Następnie rodzic podaje dziecku, a ono smakuje po małym kawałku różnych warzyw i owoców i po smaku odgaduje ich nazwę.
Propozycje prac plastycznych:
- WESOŁY OWOC - dziecko na dużej kartce maluje dowolny owoc (jabłko, gruszka, śliwka) i po wyschnięciu maluje farbami lub rysuje mazakiem śmieszna minkę.
Potrzebne materiały: kartka, farby, mazaki
- PRZETWORY NA ZIMĘ - praca plastyczna wykonana dowolną techniką - rysowanie kredkami, malowanie farbami, wycinanie lub wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie w słoiku, stemplowanie owoców w słoiku. Słój - (załącznik) . Jeśli zdecydujesz się na stemplowanie, to poproś rodzica o przekrojenie na pół niewielkiego jabłka, gruszki, śliwki, marchewki itp, pomaluj te połówkę farbą i stempluj w słoiku.
Potrzebne materiały: kartka ze słojem, kredki, farby, kolorowy papier, klej, nożyczki,
Buziaczki dla dzieci ! Do zobaczenia!
Ewa Sobieraj