Propozycje zabaw dla dzieci z grupy V

jak również dla wszystkich dzieci z naszej przedszkolnej Rodzinki :)

 

Zapraszam do wspólnej zabawy w WIERSZYKI MASAŻYKI. Na początek proponuję znane dzieciom i lubiane: „Kanapka” oraz „Idzie sobie kotek”. Z czasem będę proponować kolejne.

 

Kanapka

Najpierw chleb pokroję, (uderzamy lekko brzegami dłoni wzdłuż pleców dziecka od szyji)

potem masłem posmaruję. (głaszczemy plecy całą powierzchnią dłoni)

Na to ser położę. (przykładamy do pleców całe dłonie wiele razy i na krótko)

Pomidora dołożę. (rysujemy palcem wskazującym małe kółka na plecach)

I posolę i popieprzę,

żeby wszystko było lepsze. (uderzamy delikatnie opuszkami po całych plecach)

Już nie powiem ani słowa,

bo kanapka jest gotowa; (układamy dłonie na ramionach dziecka, kciuk na plecach, cztery

mniam, mniam, mniam palce z przodu i lekko uciskamy w kierunku od szyji na zewnątrz

i z powrotem)

 

Może uda się rodzinnie tzn z udziałem dzieci od czasu do czasu przygotować kanapki, a może stanie się to rodzinną tradycją np. w weekendowe poranki, albo wieczory:)

 

Idzie sobie kotek

Idzie sobie kotek

po drewnianym płotku (kroczymy opuszkami palców po ręce dziecka, od dłoni do ramienia)

Zaraz cię pogłaszczę

mój maleńki kotku (głaszczemy dziecko po ręce od ramienia w dół np. 3 razy)

Gdybyś jeszcze chciał,

powiedz proszę „miau”. (jeżeli dziecko powie „miau” powtarzamy masażyk od początku)

 

W obu przypadkach rodzice z dziećmi zamieniają się rolami.

Wierszyki masażyki są świetną okazją do wyciszenia napięć, odblokowania emocji i wzajemnego dawania sobie radości.

 

 

Jeżeli macie w domu plastelinę, wyznaczcie dziecku miejsce gdzie będzie mogło wykonać kotka.

Potrzebna jest podkładka lub tekturka, aby nie brudzić stołu. Trzeba plastelinę ogrzać w dłoniach

i już można zacząć zabawę: uformować wałek, wygiąć w koci grzbiet, z innego kawałka uformować głowę „kulkę” tocząc go okrężnymi ruchami dłoni, a następnie skleić. Na końcu z wałeczka wytoczyć ogon i dokleić go. Przy sklejaniu elementów może być potrzebna pomoc rodzica.

Można też zrobić kotka śpiącego... Dzieci na pewno sobie poradzą:)

 

Życzę miłej zabawy i pozdrawiam serdecznie! 

pani Jola :)

  

25.03.2020

  

 

dzień drugi

Dzień dobry:)

Tym razem zapraszam do wspólnej zabawy pt. „GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA” - także z udziałem kotka.

  

Wszyscy wiemy, że dbanie o czystość jest rzeczą bardzo ważną – musimy o tym pamiętać zwłaszcza teraz. Dbają o nią nie tylko ludzie, ale także zwierzęta, by uniknąć kłopotów np. nieproszonych gości w futerku, piórach, albo na skórze. Dzieci z grupy V znają piosenkę „Kotek czyścioszek” i świetnie ilustrują ją gestem. Mam nadzieję że nauczą jej Was kochani rodzice w znanej sobie wersji.

  

Kto nie zna melodii może rytmicznie mówić słowa i także gestem ilustrować tekst piosenki.

Można również obejrzeć filmik pod linkiem

https://www.youtube.com/watch?v=n6N6Vvj55Pw ,

choć muszę przyznać że moja wersja jest bardziej energetyczna i przy drugim powtórzeniu przyspieszamy tempo – co bardzo cieszy dzieci.

  

Tekst piosenki: „KOTEK CZYŚCIOSZEK”

Kotek, kotek nosek myje,

pyszczek, pyszczek, uszka , szyję.

A ja , a ja wraz z koteczkiem

piorę do nosa chusteczkę.

  

Woda z kranu kap, kap, kap.

Piorę chustką chlap, chlap, chlap.

Woda z kranu ciur, ciur, ciur.

Piorę chustkę szur, szur, szur.

  

Proponuję także wysłuchanie wierszyka w interpretacji aktora z cyklu:

Śpiewające brzdące: Głoskowe wierszyki - językowe wygibasy

https://www.youtube.com/watch?v=fbuMZ8jhCls 

 

wierszyk: „KOTEK CZYŚCIOSZEK” 

Wyszorował kotek brzuszek,

nóżki cztery, parę uszek.

Ma szamponik i szczoteczkę,

czyścił nimi się chwileczkę.

  

Wyszczotkował sierść grzebyczkiem,

mlaszcząc przy tym swym języczkiem.

Po czym szepnął gładząc futro,

resztę wyszoruję jutro.

  

Przy okazji tego wierszyka można pobawić się w zabawę PRAWDA – FAŁSZ: tam gdzie tekst mówi prawdę dzieci klaszczą, tam gdzie nieprawdę – tupią nóżkami (ma szamponik i szczoteczkę itp., itd)

 

Polecam obejrzenie filmu o tym jak myje się prawdziwy kotek:)

https://www.youtube.com/watch?v=d8xFTswktks

A na deser polecam zabawy „Gimnastyka buzi i języka” z programu „Mama i ja” z udziałem Radosława Pazury i dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=aHTvf6vs320

  

i nie jest to propozycja na jeden dzień!!! Bawcie się, wybierajcie co chcecie z przygotowywanych propozycji :)

  

Pozdrawiam serdecznie Małych i Dużych:):)  życząc miłych chwil i dobrej zabawy

p.Jola 26.03.2020

 

 

Dzień dobry:) to już piątek 27 marca 2020 roku

 

Dzisiaj mam dla Was propozycję rysowanych zagadek „ZGADUJ ZGADULA”.

Jeśli znajdziecie czas, siły i ochotę skorzystajcie!

Wieele lat temu, może 30 usłyszałam zagadkę o kotku, która zainspirowała mnie do wymyślenia kilku nowych zagadek –  patrz ilustracje.

 

Wyjściowym kształtem jest koło. Rysujemy swobodnie nie przejmując się lekkimi deformacjami, które czynią rysunek bardziej naturalnym. Najważniejsza jest RADOŚĆ ze wspólnej zabawy – to nie jest pieczątka :) Ta zabawa sprzyja także utrwalaniu nazw figur geometrycznych: koło, trójkąt.

Można zadać pytanie w czym rysunki są podobne do siebie, a czym się różnią.

Tłumaczymy dziecku że zwierzątko siedzi do nas tyłem i dlatego nie widzimy jego pyszczka, oczu, noska.

Możemy na własnym przykładzie to wytłumaczyć, stając do dziecka raz tyłem, a raz przodem.

Możecie zamieniać się rolami – raz rysuje rodzic, raz dziecko!

 

INSTRUKCJA dotycząca kolejnych etapów rysowania. Rysując równocześnie mówimy.

  1. Rysujemy duże koło, mówiąc: …....................................................... Zgaduj zgadula, co to za kula?
  2. Dorysowujemy u góry małe małe koło, mówiąc:.............................. Pokaże główkę
  3. Do niej dorysowujemy odpowiednie uszka, mówiąc:....................... Wystawi uszy
  4. U dołu dużego koła dorysowujemy odpowiedni ogon, mówiąc:...... I ogonkiem ruszy!

 

W przypadku rysowania jeżyka:

  1. Rysujemy duże koło, mówiąc: …...............Zgaduj zgadula, co to za kula?
  2. Dorysowując kolce mówimy:....................Główkę ukryła, kolce nastroszyła!

 

Świetnej zabawy i własnych pomysłów:) – jeśli takie się pojawią podzielcie się z nami!

Pamiętajcie, trening czyni mistrza!

Pozdrawiam serdecznie

p. Jola